En iyi 100 marka açıklandı

En iyi 100 marka açıklandı

Dünyanın en iyi markaları listesindeki ilk on, fazla değişmedi. Birinciliği yine Coca Cola aldı. Amerikan markaları değer kaybederken Avrupalı markalar ön sıralara sıçradı. Burberry; en çok değer kazanan beş marka arasına girdi.

Interbrand uzmanları tarafından düzenlenen dünyanın en iyi 100 markası listesinde, eskiler yine ön sıralarda yer aldı. Ancak 11 yıldır düzenlenen listede sürprizler de var. Bir numara yine marka değeri 71,86 milyar dolar olan Coca Cola. İkinci ve üçüncü sırayı geçen yıl olduğu gibi Amerikan bilişim devleri IBM ve Microsoft aldı. Apple geçen yıl 17. sıradayken bu yıl 8. sıraya yükselerek ilk kez ilk ona girdi. Apple bu yıl %58’lik oranla en hızlı büyüyen marka olmayı da başardı. Google da hızlı büyüyen markalar arasında ve listede dördüncü oldu. Daha önce Pazar Araştırma Kuruluşu Millward Brown’ın yaptığı listede Google ikinci sırada yer almıştı. Amazon, Samsung ve Burberry de kazançlı ve kıymeti artan markalar arasında yer aldılar. En hızlı büyüyen (%32) ikinci marka olan Amazon; on basamak birden yükselerek 26. sıraya oturdu. Değeri artan dördüncü teknoloji markası Samsung da %20 büyüdü ve 17. oldu, Teknoloji markalarının arasından sıyrılan moda markası Burberry’nin büyüme oranı ise %20. İngiliz marka 100. sıradan 95’e çıkmayı başardı.

Kaybedenler ve yeniler

Bu yıl değer kaybeden markaların başında %15 küçülen Nokia, Nintendo (%-14 ), Sony (%-13), Yahoo (%-11) ve Dell (%-6) geliyor. 2011 yılında üç marka en iyi yüz arasına girmeyi başardı. Japon otomobil firması Nissan 3,82 milyar dolarlık marka değeri ile 90, Amerikan Marka John Dere (Marka değeri 3,65 milyar dolar) 97. oldu. 3,61 dolarlık marka değeri ile HTC, en iyi 100 listesine giren ilk Tayvan markası oldu. 2011 yılında da teknoloji markaları klasik markalar karşısında daha fazla değer kazandı. İlk on markadan altısı; IBM, Microsoft, Google, Intel, Apple ve Hewlett-Packard ile en çok büyüyen beş markadan dördü; Apple, Amazon, Google ve Samsung ayrıca en iyi yüz arasına giren üç markadan biri HTC teknoloji markası. Sigorta ve lüks markalarda da gözle görülen bir değer artışı var. Otomobil markalarında ise alışılmışın dışında bir kazanç elde edildiği dikkat çekiyor.

Lüks markalar büyüyor

Markaların piyasa değerlerindeki artışları sektörlere göre değerlendirirsek; internet ve telekomunikasyon markalarının göreli olarak daha başarılı olduğunu söyleyebiliriz. 2001-2011 yılları arasında telekomünikasyon markaları piyasa değerini iki katına çıkarmış, aynı dönemde elektronik ve yazılım markalarının toplam piyasa değeri %3 düşmüş olsa da yine en değerli sektör olmaya devam ediyor. Bu yıl dikkat çeken bir başka gelişme de lüks markaların piyasa değerinde ciddi bir artış kaydedildiği. En iyi yüz markanın toplam piyasa değerinde lüks markalarının payı 2001′de 2,8 iken bu oran 2011’de 4,8’e neredeyse iki katına yükselmiş. Piyasa değeri en fazla artan beş markanın dördü elektronik ve internet markaları iken biri de lüks marka; Burberry. İngiliz marka Burberry, 2011′de %20 değer kazandı.

Gizli şampiyon Almanya

Interbrand ‘ın araştırma sonuçlarında markaların piyasa değerinin 2011 yılında % 4,6 artarak 1,26 trilyon dolara ulaştığı görülüyor. Hatırlanacak olursa 2009 yılında ekonomik kriz nedeniyle markaların piyasa değeri %4,6 oranında düşmüş, geçen yıl da ancak kriz öncesi seviyesine yükselmişti. Listede yine en fazla yer alan Amerikan markalarının bu yıl göreli olarak bir kayıpla karşı karşıya olduğu gözden kaçmıyor. En iyi yüz marka listesinin yayınlandığı 2001 yılında, Amerikan markalarının toplam piyasa değeri bütün markaların %75’i idi. Bu yıl, bu oran %63 olarak tespit edilmiş. Aynı zaman dilimi içerisinde Avrupalı markaların piyasa değerleri %17’den  %26’ya çıkmış. Avrupa ülkeleri içerisinde ise başı, 10 marka ile Almanya çekiyor. Daha çok otomobil markalarının bu unvanı kazandırdığı Almanya, ABD’den sonra en iyi markalara sahip ikinci ülke. Interbrand’ın Orta ve Doğu Avrupa Şefi Cassidy Morgan, Almanya’nın marka yarışındaki başarısının aslında şaşırtıcı olduğu görüşünde: “Aslında herkes Nike’dan söz ediyor oysa Adidas çok daha sağlam ve hızlı büyüyor. Finans hizmetleri denince akla önce ABD ve İngiltere geliyor ama Alman Allianz çok daha başarılı bir grafik çiziyor.” diyen Morgen, Almanya’nın gizli şampiyon olduğunu ilan ediyor.

Başarının sırrı

Peki çok değişik kulvarlarda yarışan markaların değerini arttıran ne? Birinciliği kimseye bırakmayan Coca Cola ile bu yıl en fazla büyüyen Apple, birbirine taban tabana zıt iki marka. Apple; genç, seçkin, üretken olması ve kendini sürekli yenilemesi ile kendinden söz ettirirken Coca Cola; 125 yıldır aynı içeceği satıyor ve batı dünyasını simgeliyor. Ancak bu iki işletmeyi başarıya götüren ortak bir özellik var; o da stratejileri farklı olsa da mükemmel bir marka yönetimine sahip olmaları. Apple, sofistike PR kampanyaları yürüterek medyanın gücünden yararlanırken Coca Cola pazarlama tekniklerinin hepsini, dolayısıyla internetten  sosyal medyaya kadar her türlü iletişim aracını kullanıyor. Uzmanlara göre iyi bir marka yönetiminin anahtarı; kendine özgü, güvenilir, şeffaf, yenilikçi olmak ve tüketicinin duygularına hitap etmek.

10.10.2011//Frankfurt//Luxury Life Türkiye

apple burberry-sales-up-27-beating-estimates-3 druck